EVASÃO NO ENSINO FUNDAMENTAL: O QUE ESPERAR DA ERA PÓS-COVID?

Authors

  • Eduardo Tadeu Vieira
  • Roberta Teodoro Santos
  • Nilce Santos de Melo
  • Roberto de Góes Ellery Júnior
  • Antonio Nascimento Junior

Keywords:

Covid 19, pandemic, school abandonment, school performance, dropout, elementary school.

Abstract

The Covid-19 pandemic brought, in addition to health problems, impacts on all segments, including education. As a direct result, in-person classes were replaced by remote teaching, making use of what was available. From one moment to the next, classes took over television and computers. This, in a situation already considered bad by experts. Before the pandemic, topics such as school dropout, performance and evasion were already intensely debated. But now, with the pandemic still active, although cooled, it is necessary to investigate whether these phenomena were impacted by the events of the last two years. Objective: to prepare an exploratory study on evasion in the Covid-19 pandemic scenario and to point out possible strategies for coping with it. Methodology: This exploratory study is based on a literature review (google scholar) to facilitate reflection on the topic and presentation of coping strategies. Results: the literature shows that the concern of researchers in relation to this topic points out that the negative impact can already be felt and lists a series of coping strategies, including artificial intelligence tools. Conclusion: More than presenting a list of possible causes or trying to find ways of coping, it would be necessary to listen to the graduates for data collection and, mainly, to seek to establish the causal link between the determinants and evaluate the impact of each one, on evasion. Even if innovative technology tools are used, it is not possible to expect that all determinants are present in all cases, nor that individual responses are homogeneous. In a concrete way, this study suggests the creation of longitudinal monitoring indicators for each student, along the lines existing in the evaluation of higher education dropout.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Tadeu Vieira

Professor do Departamento de Ciências Contábeis e Atuarias (CCA/UnB) e do Programa de Pós-Graduação em Governança e Inovação em Políticas Públicas (PPG GIPP FACE/UnB). Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade de Brasília (1984), mestrado em Administração pela Universidade de Brasília (2001) e doutorado em Ciências Contábeis pelo Programa Multiinstitucional e Inter Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis oferecido pelo consórcio UnB/UFRN/UFPB (2013).

Roberta Teodoro Santos

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Economia - FACE/UnB. Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Goiás (2015), mestrado em Economia Aplicada também pela UFG (2018). É membro do Grupo de Pesquisa LAM - Laboratório de Análise de Microdados da FACE-UFG e pesquisadora do Centro de Estudos Avançados de Governo e Administração Pública da Universidade de Brasília

Nilce Santos de Melo

Possui graduação em Odontologia pela Faculdade de Odontologia João Prudente (1987), Anápolis, Goiás. Tem Mestrado e Doutorado em Odontologia (Patologia Bucal) pela Faculdade de Odontologia de Bauru, da Universidade de São Paulo. Atualmente é Professora Titular da Universidade de Brasília.

Roberto de Góes Ellery Júnior

Doutor em Economia pela Universidade de Brasília. Professor Associado do Departamento de Economia da Universidade de Brasília. Pesquisador do quadro do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA) entre 1998 e 2002. Realizou trabalhos de pesquisa e/ou consultoria junto ao Banco Central, Banco Mundial, Banco Interamericano de Desenvolvimento, IPEA, Confederação Nacional da Indústria (CNI) e Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares (Ebserh).

Antonio Nascimento Junior

Possui mestrado em Administração pela Universidade de Brasília (2003) e doutorado em Economia pela Universidade de Brasília (2012). Atualmente é professor adjunto II da Universidade de Brasília, Vice-diretor da FACE - Faculdade de Administração, Contabilidade e Economia da UnB. Coordenador acadêmico do Mestrado profissional em: Gestão, Economia e Finanças Públicas no Departamento de Economia da UnB. Gestor do Contrato UnB/ IPEA e gestor de contrato UnB/DNIT.

Published

2022-08-12